nuffnang ads

Monday, February 28, 2011

CERITA IKTIBAR: KELDAI MENANGKAP PENCURI [PART 3]

    Pada malam berikutnya, pencuri itu pun pergilah ke gedung tempat penyimpanan harta kerajaan negeri. Dia menaiki sebuah kereta kuda. Apabila tiba berhampiran dengan gedung itu, dia lalu menyembunyikan kereta kudanya.
    Gedung itu dikawal oleh beberapa orang pengawal. Pencuri itu lalu menyamar sebagai seorang pengemis.
    " Di sini adalah tempat larangan. Tiada sesiapa pun yang dibenarkan menghampiri tempat ini. Sesiapa sahaja yang cuba menghampiri tempat ini akan dibunuh." kata salah seorang pengawal gedung itu.
    " Ah, maafkan saya!" pencuri itu berpura-pura, " Saya hanyalah seorang pengemis yang sangat miskin."
    " Pergilah ke istana raja. Baginda selalu memberikan sedekah kepada para fakir miskin," kata seorang pengawal yang lain.
    " Baiklah kalau begitu." kata pencuri itu pula. Ia berpura-pura hendak pergi. Tetapi sebelum dia melangkah pergi, dia mengeluarkan sebuah botol yang kecil daripada guni yang dibawanya.
    " Mahukah kamu semua membeli minyak wangi ini?" pencuri itu bertanya kepada para pengawal itu.
    " Tidak, kami tidak mahu!" jawab mereka.
    " Oh, jangan begitu! pencuri itu memujuk, " Minyak ini sungguh wangi. Harganya pun murah sahaja."
    " Tidak, kami tidak mahu!" kata mereka lagi.
    " Kalau kamu tidak mahu membelinya tidak mengapa. Tetapi cubalah dulu cium minyak wangi ini. Baunya sungguh wangi. Kamu tentu belum pernah menemui minyak wangi seumpama ini," pencuri itu cuba memujuk lagi.
    Para pengawal itu pun berebut-rebut mencium minyak wangi itu. Tidak lama selepas itu, para pengawal itu pun tertidur. Masing-masing tertidur dengan nyenyaknya. Minyak wangi tersebut adalah sejenis bau-bauan yang boleh menyebabkan sesiapa yang menghidunyaakan tertidur nyenyak. Pencuri itu gembira melihat keadaan para pengawal itu.
    Tanpa membuang masa lagi, pencuri itu pun segera memunggah harta kerajaan negeri ke dalam kereta kudanya. Banyak harta kekayaan yang sempat diambilnya. Setelah penuh harta kekayaan itu di dalam kereta kudanya, pencuri itu pun segera meninggalkan tempat tersebut.
    " Harta kerejaan ini sungguh banyak. Kalau aku memunggahnya selama beberapa tahun pun masih belum habis. Tetapi aku tidak boleh terlalu tamak. Harta yang sempat aku curi itu pun sudah mencukupiuntuk kegunaanku sepanjang hayat," kata pencuri itu dalam hatinya. Dia benar-benar gembira kerana berjaya mencuri harta kekayaan tersebut.
    Keesokan harinya, hebohlah di dalam negeri itu kerana mendapati harta kerajaan negeri sudah dicuri orang. Raja negeri itu berasa sangat dukacita dengan peristiwa tersebut.
    " Beta bukanlah berasa sedih kerana sedikit daripada harta kerajaan sudah hilang. Apa yang beta sedihkan ialah ada daripada kalangan rakyat beta yang sanggup menjadi pencuri. Beta tidak mahu seorang pun daripada rakyat beta menjadi pencuri," kata baginda.
     " Sekiranya pencuri itu dapat ditanggap, beta akan memenggal lehernya, supaya menjadi tauladan agar selepas ini tidak ada seorang pun rakyat di negeri beta ini sanggup menjadi pencuri," tegas baginda lagi.
    Baginda lalu menyuruh beberapa orang pembesarnya menyiasat tentang kejadian tersebut.
    " Patik fikir tentulah Nizamuddin itu sendiri yang menjadi pencuri tersebut," kata salah seorang pembesar yang jahat itu kepada baginda raja.
    " Mengapakah kamu menuduh Nizamuddin?" tanya baginda
    " Patik ada beberapa alasan," jawab pembesar itu.
    " Apakah alasan kamu?" baginda bertanya lagi.

BERSAMBUNG.............

No comments:

Post a Comment

nuffnang

awak sangat cute

heartbeat.my