nuffnang ads

Saturday, February 26, 2011

CERITA IKTIBAR: KELDAI MENANGKAP PENCURI [PART 2]

    " Baiklah, aku akan datang semula beberapa hari lagi," kata pembesar itu.
    " Aku akan memberikan upah yang lumayan kepada kamu," kata pembesar itu lagi. Kemudian dia memberikan amaran , " Ingat! Jikalau kamu membocorkan rahsia ini, aku akan penggal leher kamu."
    " Saya berjanji tidak akan membocorkan rahsia ini tuan," tukang kunci itu berjanji. Dia dalam keadaan ketakutan melihat wajah pembesar yang bengis itu. Selepas itu, pembesar tersebut beredarlah daripada tempat itu.
    Beberapa hari kemudian, pembesar itu datang semula ke tempat tukang kunci itu.
    " Sudahkah kamu menyiapkan anak kunci itu?" pembesar itu bertanya.
    " Sudah tuan," jawab tukang kunci itu. Dia sangat ketakutan. Dia bimbang kalau-kalau pembesar itu membunuhnya untuk menutup rahsia tersebut.
     " Bagus," ujar pembesar itu. Dia tersenyum kerana berpuas hati.
    " Apakah anak kunci ini benar-benar dapat membuka gedung harta kerajaan negeri ini?" pembesar itu bertanya semula.
    " Ya," jawab tukang kunci," Sebab dahulu sayalah juga yang membuat kunci bagi gedung tersebut."
    " Bagus!" pembesar itu memuji sambil tertawa. Tukang kunci itu terdiam sahaja. Dia masih ketakutan.
    " Jangan bimbang, aku tidak akan membunuh kamu," kata pembesar itu lagi. Kemudian dia memberikan upah yang sangat lumayan kepada tukang kunci tersebut.
    " Ingat, jangan sesekali membocorkan rahsia ini," pembesar itu memberikan amaaran sekali lagi. Kemudian dia terus meninggalkan tempat itu.
    Pembesar itu lalu pergi menemui beberapa orang kawannya dahulu. Dia menunjukkan anak kunci itu kepada mereka. Mereka ketawa kerana gembira.
    " Sekali ini, matilah Nizamuddin itu dibunuh oleh raja," kata salah seorang daripada mereka. Mereka tertawa dengan kuatnya.
    "Besok aku akan pergi mencari seorang pencuri yang paling pintar di negeri ini," kata pembesar yang memiliki kunci itu.
    "Bolehkah kamu mencari pencuri yang paling pintar itu?" tanya salah seorang daripada mereka.
    " Ya, aku amat mengenalinya," jawab pembesar itu pula.
Selepas itu mereka pun pulang ke rumah masing-masing.
    Keesokan harinya, pembesaritu pun pergi mencari pencuri yang paling pintar di negeri itu.
    " Aku mahu kamu mencuri harta kekayaan yang tersimpan di dalam gedung harta kerajaan di negeri ini," pembesar itu memberitahu kepada pencuri tersebut.
    Akan tetapi pencuri itu enggan. "Saya berani mencuri di man-mana sahaja. Tetapi saya tidak berani mencuri harta kerajaan negeri yang tersimpan di dalam gedung itu," kata pencuri itu.
     " Kalau kamu enggan berbuat demikian, aku akan membunuh kamu sekarang!" pembesar itu mengugut pencuri itu.
    " Tetapi gedung itu tidak dapat dimasuki oleh sesiapa pun. Hanya ada sebatang anak kunci sahaja yang boleh membuka pintu gedung itu. Anak kunci itu hanya ada di tangan Nizamuddin," jelas pencuri itu.
    Pembesar itu tertawa besar.
    " Mengapa tuan tertawa?" pencuri itu kehairanan dengan tindakan pembesar itu.
    " Jangan bimbang," kata pembesar itu. "Sebenarnya aku ada memiliki sebatang anak kunci yang boleh membuka pintu gedung itu," Dengan demikian, terpaksalah pencuri itu patuh kepada perintah pembesar tersebut. Dia takut dia akan dibunuh oleh pembesar itu.
    Sebelum meninggalkan tempat itu, sekali lagi pembesar itu memberikan amaran kepada pencuri tersebut." Ingat! kalau rahsia ini dibocorkan kepada orang lain, aku akan membunuh kamu!"
    Dia pun segera beredar dari situ.

BERSAMBUNG........... 

No comments:

Post a Comment

nuffnang

awak sangat cute

heartbeat.my