nuffnang ads

Saturday, February 26, 2011

CERITA IKTIBAR: KELDAI MENANGKAP PENCURI [PART 1]

    Ada sebuah negeri yang sangat makmur. Rajanya adalah seorang pemerintah yang bijaksana dan adil. Baginda amat disayangi oleh rakyat jelata. Para pembesar baginda juga terdiri daripada golongan yang bijaksana. Negeri baginda aman dan makmur kerana rakyatnya rajin bekerja dan hidup bersatu padu.
    Kerajaan baginda memiliki harta perbendaharaan yang sangat banyak. Wang, emas, permata dan benda-benda lain yang berharga tidak terhintung banyaknya. Baginda melantik seorang pembesar yang sangat jujur untuk menjaga harta kerajaan. Nama pembesar itu ialah Nizamuddin. Baginda sangat mempercayai dan menyayanginya.
    Namun demikian, terdapat juga beberapa orang pembesar negeri yang berasa iri hati terhadap Nizamuddin. Mereka pernah melakukab beberapa helah supaya Nizamuddin dibenci atau ditangkap oleh baginda raja, tetapi tidak pernah berjaya.
    Raja di negeri itu mempunyai seorang puteri yang sangat jelita dan bijaksana. Beberapa orang pembesar yang dengkikan Nizamuddin itu sebenarnya bimbang kalau-kalau baginda akan mengahwinkan Nizamuddin dengan puteri baginda. Kelak kalau baginda sudah mangkat, salah seorang daripada mereka akan dapat menjadi raja di negeri itu.
    "Kita mesti mencari helah supaya Nizamuddin dibunuh oleh raja," kata salah seorang daripada pembesar yang berhati jahat itu.
    "Sudah berbagai-bagai cara kita lakukan. Tetapi tidak juga berjaya," kata salah seorang lagi pembesar tersebut.
    "Lebih baik kalau kita upah seseorang supaya mencuri harta kekayaan negeri ini," salah seorang yang lain lagi mencadangkan rancangan jahatnya.
    "Ya, benar sekali!" salah seorang daripada mereka bersetuju dengan cadangan tersebut
    " Dengan demikian baginda tentu akan menuduh Nizamuddin yang mencuri harta kekayaan itu sebab dialah yang memiliki anak kunci tempat menyimpan harta kekayaan tersebut," tambah pembesar yang memberikan cadangan tadi.
    " Tetapi bagaimanakah caranya untuk kita mendapatkan anak kunci tersebut?" tanya salah seorang daripada mereka, "Kunci itu hanya ada ditangan Nizamuddin."
    "Itu senang sahaja!"
    "Bagaimanakah caranya?"
    "Kita boleh mengupah seorang tukang kunci yang paling pandai untuk membuat sebuah anak kunci yang boleh membuka tempat itu."
    " Ya, benar sekali! Itu adalah suatu cadangan yang sangat bagus," semua bersetuju dengan cadangan tersebut.
    Salah seorang daripada mereka lalu pergi menemui tukang kunci yang sangat terkenal di negeri itu.
    " Aku mahu engkau membuat sebatang anak kunci yang boleh membuka pintu gedung harta kerajaan negeri ini," kata pembesar itu kepada tukang kunci tersebut.
    Pada mulanya, tukang kunci itu enggan melakukan pekerjaan kotor itu. Tetapi setelah diugut dan dipaksa oleh pembesar tersebut, maka tukang kunci itu terpaksalah patuh kepada perintah pembesar itu.
    "Saya memerlukan masa selama beberapa hari untuk menyiapkan anak kunci tersebut," ujar tukang kunci.


BERSAMBUNG..............

No comments:

Post a Comment

nuffnang

awak sangat cute

heartbeat.my